Pagina's

dinsdag 29 oktober 2013

Boeken

De Klementinum bibliotheek in Praag.


Hieronder een paar van de mij best bevallen boeken, verslonden en genoten, niet in die belachelijk gave bieb though.

Hersenschimmen, vast bij velen bekend, zeer aangrijpend en van archibald strohalm stelde ik me het om een duistere reden voor dat hij afspeelde in een bepaald wijkje van Kampen waar ik toen vaak doorheen fietste - levendig wordt een verhaal er wel van.
De ondraaglijke lichtheid heb ik nu twee keer gelezen, ik schreef er eerder ook al over en hij blijft één van mijn favorieten tot nu toe. De eenzaamheid van de priemgetallen beviel me heel goed, sleepte me helemaal mee, het is weereens tijd voor een tweede leesbeurt.

Twelve Angry Men is het script van de film, een verhaal over een jury die een oordeel moet vellen in een rechtzaak, over hoe de 12 leden op elkaar reageren, erg interessant. Louis Fischer's biografie van Gandhi raad ik iedereen aan - hoewel ik zijn tot het uiterste gaande pacifisme niet zou volgen is er zóveel te leren van die man.  The Passion of the Western Mind is Amerikaanse universiteitslectuur in sociologielessen, kwam ik later achter - heel leerzaam, boordevol geschiedenis over allerlei onderwerpen, en meenemend geschreven ook nog.
The man who mistook his wife for his hat kocht ik om zijn titel, zonder te weten wie Sacks was. Dus ik denken dat het een roman was, blijken het verhalen te zijn van patiënten van Sacks de neuroloog. Heel grappig en interessant want medische dingen en leerzaam want breindingen.
Kurt Vonnegut is hilarisch en gevat en kritisch, dat ik alleen nog maar Hocus Pocus van hem heb gelezen is een heus gat in mijn leesopvoeding. En The nine emotional lives of cats is schnell verslonden door deze poesobsessor.

Zin in nog meer boekentips? Hier en daar te vinden.


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen