Pagina's

zondag 27 oktober 2013

In de kast

Ik dacht, ik ga mijn kledingkast eens uitspitten en kijken hoeveel zelfgemaakte, verstelde en nieuwe kleren ik heb. Ik koop weinig helemaal nieuw - niet alleen omdat ik kleren in winkels vaak saai vind en zelf maken zoveel leuker is, maar ook om niet mee te draaien in de grote molen van overproductie. Naast zelfmaakbrouwsels haal ik veel bij kringloopwinkels vandaan, altijd goed dat recyclen, en leuk om iets een tweede leven te geven.

Als eerste de zelfgemaakte kleding, van alles wat, 26 stuks zowaar. Bovenop liggen shorts en rokjes, helemaal rechts zijn hangend drie leggings/maillots verstopt, en die fliebeldingen aan de deur, ja - die grijze is een gevlochten ceintuurtje en die andere is voor onder je knie, op z'n Renaissanciaans. De stoffen komen vooral van het stoffenSPEKtakel en anders van kringloopwinkels.
Dan al het verstelde spul, 21 stoffigen, drie paar schoenen en één paar sloffen die niet goed zaten, dus onder de machine, wat niet veel geholpen heeft, maar ik ben te lui om nieuwe te kopen. Van die 21 heb ik er twee van Ebay en de rest van kringloopwinkels. Het meeste spul heb ik wat smaller en/of korter gemaakt en bij sommige de mouwen er opnieuw in gezet voor een betere schouderlijn. De drie paar schoenen heb ik zelf gestoffeerd. Eén ervan, de sandalen, heb ik ook van een kringloopwinkel, ze zagen er praktisch ongedragen uit - de rest is nieuw gekocht, want eigenlijk vind ik het een ranzig idee, schoenen dragen die al een heel leven achter zich hebben. Kleding geen probleem, juist leuk, maar schoenen...niet.
En als laatste hetgeen wat nog in dezelfde staat verkeerd als toen ik het kocht. Het zijn vooral leggings en maillots, vestjes, vier basis spagettibandshirtjes die ik overal onder draag. De gele top, wit jurkje, witte blouse en twee rokjes (naast de shorts en spijkerbroek op de plank) zijn van de kringloopwinkel, de rest nieuwgekocht, dus dat zijn, inclusief dertien leggings/maillots en een bikini, 28, en drie paar schoenen.

En dan nu...trommelgeroffel...De Uitkomst. Van de kleren -exclusief schoenen en beenmode- zijn er 23 zelfgemaakt, 26 tweedehands en 10 nieuw. Mooie balans, right :) En nog een conclusie: ik heb echt teveel leggings, slaat nergens meer op, dus kan ik mooi de kledingbank weereens spekken. (kledingbank als in voedselbank, maar dan met kleding, jaja)


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen