Pagina's

zaterdag 28 december 2013

Veganistisch bikkesement

Ik ben geen ster in de keuken, dus dat deze kerst zowaar alle drie mijn gekookte eetwaren gelukt zijn moet dan ook gedeeld worden natuurlijk.

 Champignonsaus
Ik en champignonsaus, twee handen op één buik. Maar! Vegan champignonsauzen uit zakjes/potjes bestaan niet - bij de standaard supermarkten in ieder geval niet en meer heb ik niet in de buurt zitten helaas. Ik had eerder al wat geëxperimenteerd, maar het was nooit je van het, dus zocht ik een nieuw recept, maakte wat aanpassingen en ging aan de kook. Voor het middagse eerstekerstdagdiner bij de grootouders, er was nog een saus voor de groente nodig. En yep, ik ben verliefd, ga ik zeker nog veel vaker maken!

Voor 8 porties:
- 4 grote champignons
- Halve ui
- 0,5l groentebouillon (met één bouillonblokje deed ik het)
- 1 eetlepel maizena + 2 eetlepels water
- 1 eetlepel boter
- beetje zwarte peper
- wat olie om in te bakken

1. Snij de champignons en ui en bak ze totdat de champignons bruin zijn
2. Roer de groentebouillon erbij en kook 10minuten zonder deksel
3. Doe de maizena en water bij elkaar in een apart schaaltje.
4. Haal de saus van het vuur, voeg al roerend de maizena toe tot de gewenste dikte
5. Voeg dan de boter en peper toe en daar is uw saus

Perziksoep
Mijn nieuwe favoriete soep! Voor het American Picknick kerstdiner met broers, zussen, etcetera, deed ik het voorgerecht - met wat gezwoeg en een boel gesnij kwamen er twee soepen tot wording, waaronder dus deze. Ik haalde hier het recept vandaan, veranderde wat dingen en het gele genot werd geboren.

Voor 10 personen:
- 5 blikjes halve perziken
- 8 teentjes knoflook
- 1 ui
- 4 grote eetlepels basterdsuiker
- 0,3l kokosmelk
- 0,5l groentebouillon (met één bouillonblokje deed ik het)
- wat olie om in te bakken

1. Snij de knoflook, ui en perzik in kleine stukjes en bak ze 5 minuten in de olie
2. Gooi de basterdsuiker erbij en laat 20minuten op zacht vuur zonder deksel doorkoken
3. Roer de groentebouillon erdoor en doe het in je blender/keukenmachine
4. Zeef de soep met een fijne zeef en roer erna de kokosmelk erdoor
5. En voila! Koud is hij ook lekker, maar warm heeft mijn voorkeur

Afrikaanse pindasoep
En dit was de tweede soep, ik maak hem regelmatig en was mijn favoriete soep totdat de perziksoep hem van zijn troon stootte.

Voor 10 personen:
- 2 pakjes passata (tomatensaus) van 500gr
- 2 uien
- 2 paprika's
- 4 teentjes knoflook
- 2l groentebouillon (met drie bouillonblokjes deed ik het)
- 180gr pindakaas
- 85gr ongekookte rijst
- 1 theelepel zwarte peper
- chilipoeder (hoe meer, hoe beter, naar mijn mening)
- wat olie om in te bakken

1. Snij de ui, paprika en knoflook en bak ze even aan
2. Roer de passata, groentebouillon, zwarte peper en chilipoeder door elkaar, gooi de ui, paprika en knoflook erbij en laat 10minuten zacht koken.
3. Gooi de rijst erbij en kook verder totdat de rijst gaar is.
4. Roer de pindakaas er goed doorheen en c'est fini!

Follow on Bloglovin

2 opmerkingen:

  1. Heb je pindasoep gemaakt voor kerstavond en viel enorm in de smaak. Dacht niet dat het nog gekker kon, maar perziksoep begot! Als bizarre ingrediënten een must zijn voor een supersoepje, zullen we deze ook wel aandurven zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, echt lekker he, die pindasoep! En ik zag het recept voor die perziksoep en gewoon omdat het zó gek is, móést ik het maken :) Erg erg lekker hoor, te vergelijken met pompoensoep, maar dan met perzik!

      Verwijderen